imprimir | pdf             intranet                                                                                                            

Seminarios: Programa actividades

Objetivos  Programa actividades  Ejercicios  Aula permanente  Enlaces  Portafolio    
            

Atención: Actividades a realizar telemáticamente a causa del confinamiento doméstico por el estado de alarma de la pandemia del coronavirus SARS-Cov2 causante del Covid-19.

  

Programa de Actividades

Sem1 (17/2 a 23/2)                    Sem2 (24/2 a 1/3) Sem3 (2/3 a 08/3) Sem4 (09/3 a 15/3)
Sem5 (16/3 a 22/3            Sem6 (23/3 a 29/3) Sem7 (30/3 a 05/4)     Sem8 (13/4 a 19/4)
Sem9 (20/4 a 26/4)       Sem10 (27/4 a 03/5)         Sem11 (04/5 a 10/5) Sem12 (11/5 a 17/5)
Sem13 (18/5 a 24/5)     Sem14 (25/5 a 31/5)         

 

SETMANA / DATES

ACTIVITAT

LLOC

 

Seminaris i problemes

 

Setmana 1 (17/2 a 23/2)

 

 Activitat 1

  • Presentació Web curs de genètica
  • Presentació de l’aula permanent de genètica
  • Assaig 250 caràcters màxim (un tuït) sobre la motivació de l’elecció de la carrera de genètica i/o on et veus dins de 10 anys

Aula seminaris i problemes

Setmana 2 (24/2 a 1/3)

 Activitat 2

Discussió dels temes proposats al final del tema 1:

  • Comentar metàfora genotip com un programa (software) informàtic
  • Proposta de tres temes de recerca que considereu cabdals de la genètica actual
  • Proposta de 3 temes de debat als seminaris (veu algunes sugerències aquí)

Aula seminaris i problemes

Setmana 3 (2/3 a 08/3)

 Activitat 3

Tema 1 i 2:

 

Aula seminaris i problemes

Setmana 4 (09/3 a 15/3)

 Activitat 4


 

  • Exercicis d'autoavaluació amb l'eina Aula permanent i preguntar dubtes 

 

 

Aula seminaris i problemes

Setmana 5 (16/3 a 22/3)

 Activitat 5
  • Comentari sobre el treball original de Mendel (Experiments in Plant Hybridization (1865) by Gregor Mendel (Mendel's Paper in English - Nueva versión inglesa publicada en la revista Genetics que intenta ser más exacta y próxima que las versiones previas -> versión del 2016 en inglés) (versión original en alemán Versuche über Pflanzen-Hybriden (1865) von Gregor Mendel). Traducción al español por la estudiante Ruth Gómez curso 2013-2014 (comentario de la autora acerca de la traducción

    • Quantes lleis de Mendel hi ha? Molts llibres de text de batxillerat consideren la dominància observada en els set caràcters estudiats per Mendel una llei mendeliana. Consideres que la dominància és una llei de transmissió?
    • Per què la planta Hieracium pilosella que el botànic Nägeli va sugerí a Mendel d'estudiar no seguia les lleis de Mendel?
    • Proporcions trobades per Mendel. Massa bones?
    • Hi ha un dels 7 caràcters que es diu que va estudiar Mendel que no és del tot correcte, quin és? 
    • Tots els 7 caràcters segreguen independent. Casualitat? 
    • Artículo de JM Mulet "El pecado de Mendel" sobre (El país semanal 7-8-2016) y carta respuesta de Olga Dolgova (link)
  • Exercicis d'autoavaluació temes 1 - 4 amb l'eina Aula permanent i preguntar dubtes
  • Resolució problemes paradigmàtics
  • Feu les vostres valoracions de les preguntes mendelianes contribuides pels vostres companys. Al menys 10 valoracions por estudiant, per tal de tenir una mínima representació estadística de cada pregunta. Feu una valoració crítica constructiva que ajudi a millorar la qualitat de les preguntes. Enllaç: Banco de preguntas mendelianas

  • Llegiu la pàgina La ciencia Genética: Breve historia que es troba en aquesta mateixa Web i les línies de temps dels enllaços que hi ha al panel dret. A classe omplireu un breu quiz sobre la història de la genètica usant el vostre portàtil o mòbil.  
Aula seminaris i problemes

Setmana 6 (23/3 a 29/3)

Activitat 6
  • Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 3-5. Pujar al portafoli
  • Assaig i Fòrum de discussió de l'article Sex redefined. ->¿Es necesaria una nueva definición de sexo biológico en humanos y mamíferos? ¿podemos sostener una definición binaria del sexo? ¿qué opinas de la práctica de "normalizar" los genitales mediante cirugía en niños nacidos con desórdenes del desarrollo sexual (DSD)? Relacionado está también este artículo complementario Chelsea Manning expone los malentendidos de su ADN en Nueva York. El país 8/8/2017. Y dos charlas TED como complemento
    1.  Karissa Sanbonmatsu: La biología del género, desde el ADN al cerebro https://go.ted.com/CoUf
    2. Emily Quinn: The way we think about biological sex

    Más allá del XX y XY (esquema que muestra la multitud de factores que  determinan si alguien es mujer, hombre o se halla en algún punto intermedio)
  • Ensayo d'aprox. una pàgina sobre les lectures i la teva opinió. Pujar al portafoli
  • Enllaç per escriure el teus comentarisFòrum de debat (nota: tot el que escribiu al fòrum es pot modificar o eliminar en qualsevol moment). 
Aula seminaris i problemes

Setmana 7 (30/3 a 05/4)

Activitat 7

  • Es formaren dos grups per discutir l'article Los dilemas de Angelina (El país 17/5/2013) a favor i en contra de donar a conèixer la informació genètica sobre malalties de les quals no hi ha cura (el cas de la malaltia de huntington) o tractament molt dràstic (BRCA1 o  BRCA2). Llegiu també la continuación de la historia (24/3/2015) y el caso de María Barcina. Desprès considereu aquesta història de la investigadora Nancy Wexler sobre la malaltia de huntington: Obsesionada con un gen. Enllaç: Fòrum de debat (nota: tot el que escribiu al fòrum es pot modificar o eliminar en qualsevol moment).  
  • Seleccioneu dos termes del glossari de genètica d'aquesta Web i els heu de complementar amb un o varis elements multimèdia per a que esdevinguin més clars conceptualment, visuals, intuïtius i atractius (text, taules, imatges, animacions, vídeos, les vostres pròpies gravacions, música, enllaços, mapes conceptuals, jocs, ...). Alternativament prouseu termes nous derivats del avanços recents que no es troben al glossari. 
  • Resoldre dubtes dels exercicis d'autoavaluació de l'eina Aula permanent
Aula seminaris i problemes

Setmana 8 (13/4 a 19/4)

Activitat 8

  • Repàs per a l'avaluació del dia 17/4 
  • Resolució problemes paradigmàtics temes mendelisme (2 - 7)
  • Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes 2 - 7 amb l'eina Aula permanent
Aula seminaris i problemes

Setmana 9 (20/4 a 26/4)

Activitat 9

  • Dubtes i aclariments en relació a l'examen primer parcial dia 12/4
  • Resolució problemes paradigmàtics tema 8. Mapes genètics
  • Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes 8 amb l'eina Aula permanent
Aula seminaris i problemes

Setmana 10 (27/4 a 03/5) 

Activitat 10 

  • Resolució problemes paradigmàtics tema 8
  • Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes 8 amb l'eina Aula permanent
  • Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 8-9. Pujar al portafoli (fins dia 17/5)
 

Setmana 11 (04/5 a 10/5)

 

 

Activitat 11 

  • La historia interminable (ensayo actualización de la biografía de Rosalind Franklin realizada por Marta Huertas, estudiante de 1º del grado de genética del curso 2017-2018)
  • En relación al descubrimiento de la doble hélice ¿crees que Watson y Crick tipifican el quehacer del científico? Contesta en este enlace argumentando tu respuesta
  • Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 8-9. Pujar al portafoli (fins dia 17/5)
  • Proposta creació d'activitat o recurs per l'aniversari 67 anys DNA
Aula seminaris i problemes

Setmana 12 (11/5 a 17/5)

 

 

 

Activitat 12 

  • Resolució problemes paradigmàtics tema 9 genética quantitativa
  • Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació tema 9 amb l'eina Aula permanent
  • Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 8-9. Pujar al portafoli (fins dia 17/5)
  • Ved los siguientes vídeo 1 y vídeo 2. El filósofo y educador José Antonio Marina comenta su visión sobre (1) el papel de la educación como moldeadora la herencia genética y (2) la comparación que establece entre genética y epigenética. Se discutirán sus afirmaciones a la luz de lo explicado en este tema.
Aula seminaris i problemes

Setmana 13 (18/5 a 24/5)

Activitat 13 

  • Discussió i debat d'un tema de'interès genètic actual: SARS-CoV-2

Diapositivas seminario especial: Sars-Cov-2. La pandemia de nuestra vida (pdf)

Vídeo de la sesión telemática del seminario

Trabajo de Mario Egea: El origen del SARS-CoV-2 - la zoonosis y los murciélagos

  • Interpretar frases i cites de la genètica. Heu de pujar prèviament al portafoli la interpretació genètica de dues frases que heu seleccionat (aquestes frases també es poden seleccionar d'altres fonts d'informació pel vostre compte i vosaltres podeu frases de creació pròpia)
  • Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes pendents amb l'eina Aula permanent
Aula seminaris i problemes

Setmana 14 (25/5 a 31/5)

 Activitat 14 

  • Tutoria dubtes i aclariment dels conceptes i problemes de tot el temari
Aula seminaris i problemes

Inicio | La ciencia Genética | Conceptos básicos | Guía docente | I: Introducción | II: Mendelismo | III: Recombinación | IV: Genética Cuantitativa | V: DNA y mutación | VI: Genética Poblaciones | Seminarios | Prácticas | Aula permanente | Trabajos estudiantes | Evaluación continua | Tutoría | Glosario | Frases y citas | Enlaces de interés | Noticiario genética | Buzón de sugerencias | 





Curso de Genética - Grado Genética de la UAB
Plataforma Web 2.0 para la docencia universitaria
Prof. Antonio Barbadilla

 

  • Bájate los grupos de seminarios y prácticas

"I'm fascinated by the idea that genetics is digital. A gene is a long sequence of coded letters, like computer information. Modern biology is becoming very much a branch of information technology"
-Richard Dawkins
Contributed by Ilse Alejandra Zepeda Aceves

Genoma: nuestra propia tragicomedia con cuatro únicos personajes, ácidos. El genoma es el teatro que cada uno de nosotros representa y ensaya en una eternidad de ¡bis! Las infinitas funciones de cada una de nuestras células crea el teatro genético de nuestro yo. El ADN es el micro-ordenador de nuestro macro-cerebro infra-utilizado por ser super-desconocido. En este escenario encerramos el Gran Teatro del Mundo y el de nuestra existencia
Fernando Arrabal
Contributed by Maria Hernández Sánchez