SETMANA / DATES
|
ACTIVITAT
|
LLOC
|
|
Seminaris i problemes
|
|
Setmana 1 (22/2 a 28/2)
|
Activitat 1
- Presentació Web curs de genètica
- Presentació de l’aula permanent de genètica
- Assaig 250 caràcters màxim (un tuït) sobre la motivació de l’elecció de la carrera de genètica i/o on et veus dins de 10 anys
|
Aula seminaris i problemes
|
Setmana 2 (01/3 a 7/3)
|
Activitat 2
Discussió dels temes proposats al final del tema 1:
- Comentar metàfora genotip com un programa (software) informàtic
- Proposta de tres temes de recerca que considereu cabdals de la genètica actual
- Proposta de 3 temes de debat als seminaris (veu algunes sugerències aquí)
|
Aula seminaris i problemes
|
Setmana 3 (8/3 a 14/3)
|
Activitat 3
Tema 1 i 2:
|
Aula seminaris i problemes
|
Setmana 4 (15/3 a 21/3)
|
Activitat 4
- Exercicis d'autoavaluació amb l'eina Aula permanent i preguntar dubtes
|
Aula seminaris i problemes
|
Setmana 5 (15/3 a 21/3)
|
Activitat 5
- Exercicis d'autoavaluació temes 1 - 4 amb l'eina Aula permanent i preguntar dubtes
- Resolució problemes paradigmàtics
-
Feu les vostres valoracions de les preguntes mendelianes contribuides pels vostres companys. Al menys 10 valoracions por estudiant, per tal de tenir una mínima representació estadística de cada pregunta. Feu una valoració crítica constructiva que ajudi a millorar la qualitat de les preguntes. Enllaç: Banco de preguntas mendelianas
- Llegiu la pàgina La ciencia Genética: Breve historia que es troba en aquesta mateixa Web i les línies de temps dels enllaços que hi ha al panel dret. A classe omplireu un breu quiz sobre la història de la genètica usant el vostre portàtil o mòbil.
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 6 (22/3 a 28/3)
|
Activitat 6
- Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 3-5. Pujar al portafoli
- Assaig i Fòrum de discussió de l'article Sex redefined. ->¿Es necesaria una nueva definición de sexo biológico en humanos y mamíferos? ¿podemos sostener una definición binaria del sexo? ¿qué opinas de la práctica de "normalizar" los genitales mediante cirugía en niños nacidos con desórdenes del desarrollo sexual (DSD)? Relacionado está también este artículo complementario Lo que ‘nosotres’ tenemos que decir (El País Semanal 5/12/2020). Y dos charlas TED como complemento
1. Karissa Sanbonmatsu: La biología del género, desde el ADN al cerebro https://go.ted.com/CoUf. 2. Emily Quinn: The way we think about biological sex
Más allá del XX y XY (esquema que muestra la multitud de factores que determinan si alguien es mujer, hombre o se halla en algún punto intermedio)
- Ensayo d'aprox. una pàgina sobre les lectures i la teva opinió. Pujar al portafoli
- Enllaç per escriure el teus comentaris: Fòrum de debat (nota: tot el que escribiu al fòrum es pot modificar o eliminar en qualsevol moment).
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 7 (05/4 a 11/4)
|
Activitat 7
- Es formaren dos grups per discutir l'article Los dilemas de Angelina (El país 17/5/2013) a favor i en contra de donar a conèixer la informació genètica sobre malalties de les quals no hi ha cura (el cas de la malaltia de huntington) o tractament molt dràstic (BRCA1 o BRCA2). Llegiu també la continuación de la historia (24/3/2015) y el caso de María Barcina. Desprès considereu aquesta història de la investigadora Nancy Wexler sobre la malaltia de huntington: Obsesionada con un gen. Enllaç: Fòrum de debat (nota: tot el que escribiu al fòrum es pot modificar o eliminar en qualsevol moment).
- (Actividad Pospuesta) Seleccioneu dos termes del glossari de genètica d'aquesta Web i els heu de complementar amb un o varis elements multimèdia per a que esdevinguin més clars conceptualment, visuals, intuïtius i atractius (text, taules, imatges, animacions, vídeos, les vostres pròpies gravacions, música, enllaços, mapes conceptuals, jocs, ...). Alternativament propuseu termes nous derivats del avanços recents que no es troben al glossari.
- Resoldre dubtes dels exercicis d'autoavaluació de l'eina Aula permanent
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 8 (12/4 a 18/4)
|
Activitat 8
- Repàs per a l'avaluació del dia 17/4
- Resolució problemes paradigmàtics temes mendelisme (2 - 7)
- Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes 2 - 7 amb l'eina Aula permanent
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 9 (19/4 a 25/4)
|
Activitat 9
- Dubtes i aclariments en relació a l'examen primer parcial dia 12/4
- Resolució problemes paradigmàtics tema 8. Mapes genètics
- Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes 8 amb l'eina Aula permanent
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 10 (26/4 a 02/5)
|
Activitat 10
- Resolució problemes paradigmàtics tema 8
- Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes 8 amb l'eina Aula permanent
- Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 8-9. Pujar al portafoli (fins dia 17/5)
|
|
Setmana 11 (03/5 a 09/5)
|
Activitat 11
- Discussió paper Nature de Watson & Crick 1953
- La historia interminable (ensayo actualización de la biografía de Rosalind Franklin realizada por Marta Huertas, estudiante de 1º del grado de genética del curso 2017-2018)
- En relación al descubrimiento de la doble hélice ¿crees que Watson y Crick tipifican el quehacer del científico? Contesta en este enlace argumentando tu respuesta
- Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 8-9. Pujar al portafoli (fins dia 17/5)
- Proposta creació d'activitat o recurs per l'aniversari 67 anys DNA
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 12 (10/5 a 16/5)
|
Activitat 12
- Resolució problemes paradigmàtics tema 9 genética quantitativa
- Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació tema 9 amb l'eina Aula permanent
- Resolució per escrit d'un problema de l'aula permanent a escollir dels temes 8-9. Pujar al portafoli (fins dia 17/5)
- Ved los siguientes vídeo 1 y vídeo 2. El filósofo y educador José Antonio Marina comenta su visión sobre (1) el papel de la educación como moldeadora la herencia genética y (2) la comparación que establece entre genética y epigenética. Se discutirán sus afirmaciones a la luz de lo explicado en este tema.
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 13 (17/5 a 23/5)
|
Activitat 13 (Se muestra tema del pasado curso)
- Discussió i debat d'un tema de'interès genètic actual: SARS-CoV-2.
Diapositivas seminario especial: Sars-Cov-2. La pandemia de nuestra vida (pdf)
Vídeo de la sesión telemática del seminario
Trabajo de Mario Egea: El origen del SARS-CoV-2 - la zoonosis y los murciélagos
- Resoldre dubtes exercicis d'autoavaluació temes pendents amb l'eina Aula permanent
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 14 (24/5 a 30/5)
|
Activitat 14
- Interpretar frases i cites de la genètica. Heu de pujar prèviament al portafoli la interpretació genètica de dues frases que heu seleccionat (aquestes frases també es poden seleccionar d'altres fonts d'informació pel vostre compte i vosaltres podeu frases de creació pròpia)
|
Aula seminaris i problemes |
Setmana 15 (31/5 a 06/6) |
Activitat 14
- Tutoria dubtes i aclariment dels conceptes i problemes de tot el temari
|
Aula seminaris i problemes |